Historische achtergrond
Franciscus leefde in een woelige tijd. Assisi, zijn stad, werd verscheurd door conflict. Ondernemende burgers waren rijk geworden door handel en geldstromen uit het Oosten. Op korte tijd vergaarden ze veel geld. Ze verdroegen het niet meer dat adellijke families op basis van grootgrondbezit de macht in handen hielden.
Ook Franciscus als zoon van een rijke lakenhandelaar streed als jongeman mee tegen de adel om de macht. Het was een bittere strijd die voor Franciscus eindigde in een donkere kerker in Perugia waar hij een jaar lang krijgsgevangene was. Fysiek en mentaal gebroken door het oorlogsgeweld, werd hij door zijn vader vrijgekocht. Maar hij zou nooit meer de oude worden...
Ook de strijd om Jeruzalem woedde in Franciscus' tijd. Een schokgolf ging door het westen heen toen de stad in 1187 door moslimsultan Saladin na 90 jaar op de christenen werd heroverd. De paus hield een verhit pleidooi om ten strijde te trekken tegen ‘het Beest’ dat de profeet Mohammed had voortgebracht, tegen de islam dus. Hij mobiliseerde heel het westen. Wel drie kruistochten vertrokken tijdens Franciscus’ leven richting Midden-Oosten om het Heilig Land te bevrijden.
Ook Franciscus als zoon van een rijke lakenhandelaar streed als jongeman mee tegen de adel om de macht. Het was een bittere strijd die voor Franciscus eindigde in een donkere kerker in Perugia waar hij een jaar lang krijgsgevangene was. Fysiek en mentaal gebroken door het oorlogsgeweld, werd hij door zijn vader vrijgekocht. Maar hij zou nooit meer de oude worden...
Ook de strijd om Jeruzalem woedde in Franciscus' tijd. Een schokgolf ging door het westen heen toen de stad in 1187 door moslimsultan Saladin na 90 jaar op de christenen werd heroverd. De paus hield een verhit pleidooi om ten strijde te trekken tegen ‘het Beest’ dat de profeet Mohammed had voortgebracht, tegen de islam dus. Hij mobiliseerde heel het westen. Wel drie kruistochten vertrokken tijdens Franciscus’ leven richting Midden-Oosten om het Heilig Land te bevrijden.
Paus Innocentius III gebruikte niet toevallig de apocalyptische beeldspraak "het Beest" om de islam als duivels af te schilderen. Het Beest wordt in Openbaringen 13 afgeschilderd als een zevenkoppig monsterlijk wezen dat God lastert, ten strijde trekt tegen de heiligen en erop uit is de hele mensheid aan zich te onderwerpen. Deze beeldspraak paste perfect in de oorlogsretoriek van de paus. Historisch gezien werd de Apocalyps geschreven in tijden van christenvervolging. Het Beest zou verwijzen naar Romeinse keizers en meer specifiek naar keizer Nero zelf. Deze apocalyptische tekst was bedoeld om een vervolgde Kerk moed in te spreken. In deze context wordt de tekst omgekeerd en wordt ze een vrijgeleide om zelf te gaan vervolgen...
|