God lof, een universeel verlangen
Na zijn ontmoeting met de sultan komt Franciscus anders terug uit het Midden-Oosten. Hij had er kennis gemaakt met de islam en moslims ontmoet in wie hij schepselen van God (h)erkend had. In zijn plots opduikende zorg voor de namen en woorden van God en doorheen de Lofzang op de Allerhoogste wordt voelbaar hoe hij inspiratie vond in de islam.
Zijn kennismaking met islamitische gebruiken zetten hem aan bepaalde christelijke praktijken terug meer aandacht te geven. Maar ook zijn manier van bidden was veranderd. Alsmaar meer sprak hij over de Almachtige God, de Barmhartige. Twee namen van God die ook binnen de islam erg centraal staan.
Gelijktijdig duikt een alsmaar universeler wordend verlangen op om samen met anderen God te loven. Franciscus wil met heel het volk over heel de aarde samen God loven. En dat verlangen willen we de komende vastentijd hier een stukje mee waarmaken. Samen met moslims ... God lof!
Zijn kennismaking met islamitische gebruiken zetten hem aan bepaalde christelijke praktijken terug meer aandacht te geven. Maar ook zijn manier van bidden was veranderd. Alsmaar meer sprak hij over de Almachtige God, de Barmhartige. Twee namen van God die ook binnen de islam erg centraal staan.
Gelijktijdig duikt een alsmaar universeler wordend verlangen op om samen met anderen God te loven. Franciscus wil met heel het volk over heel de aarde samen God loven. En dat verlangen willen we de komende vastentijd hier een stukje mee waarmaken. Samen met moslims ... God lof!
"En over zijn lof
moeten jullie alle mensen dit aankondigen en preken
dat op iedere gebedstijd
en wanneer de klokken luiden
heel het volk over heel de aarde
steeds lof en dank brengt aan de almachtige God."
(Brief aan de custoden, 1220)