God is de onweerstaanbare en de allesomvattende
"En aan Allah behoren het Oosten en het Westen.
Dus waar u ook keert Allah's aanzicht is daar.
Voorzeker, Allah is allesomvattend, Alwetend."
(Koran 2:115)
"Maar diegene eet van de boom van de kennis van het goede,
die zijn wil als zijn eigendom beschouwt
en prat gaat op het goede dat de Heer in hem zegt of bewerkt."
(Wijsheidsspreuk 2, Franciscus van Assisi)
Dus waar u ook keert Allah's aanzicht is daar.
Voorzeker, Allah is allesomvattend, Alwetend."
(Koran 2:115)
"Maar diegene eet van de boom van de kennis van het goede,
die zijn wil als zijn eigendom beschouwt
en prat gaat op het goede dat de Heer in hem zegt of bewerkt."
(Wijsheidsspreuk 2, Franciscus van Assisi)
Al-jabbaar in het Arabisch heeft verschillende betekenissen. Het betekent de almachtige, de krachtige, de onweerstaanbare. Er is geen ontkomen aan Gods wil, schrijft Al-Ghazali, hij is onweerstaanbaar. Niets of niemand kan invloed op Hem uitoefenen of ontsnappen aan Zijn greep. Hij heeft Zijn wil ingeplant in elke mens, in elk levend wezen, in de hele schepping. God is almachtig en de mens kan niet om God heen.
De wil van God hield ook Franciscus bezig. De mens mag zich Gods wil niet toe-eigenen, lezen we in zijn tweede wijsheidsspreuk. Al het goede dat God doorheen de mens en zijn schepping bewerkstelligt, daar mag een mens niet prat op gaan. Dat is volgens Franciscus zelfs de oerzonde! Als we ons toe-eigenen wat van God is, dan eten we volgens Franciscus net zoals Adam en Eva van de boom van de kennis van het goed en het kwade.
De alomvattende, of al-wasi in het Arabisch, betekent ook uitgestrektheid. Als Gods kennis een zee was, schreef Al-Ghazali, dan zou die zee geen kusten hebben! Hij weet alles, niets ontgaat hem. Maar ook Gods goedheid, zijn zegen is wijds, enorm! Er komt nooit een einde aan wat voor God mogelijk is. Gods kennis en mogelijkheden zijn grenzeloos. Hij omhelst alles.
Ook voor Franciscus is God allesomvattend. Hij overstijgt alle grenzen, zelfs die van het goede en het kwade zoals wij het als mens ervaren. In God wordt alles één: in Hem is alles en iedereen ten diepste met elkaar verbonden. Vanuit deze diepe, broederlijke verbondenheid leefde Franciscus: het zette hem op weg naar de sultan. Het inspireerde Franciscus ook om het Zonnelied te schrijven waarin hij lijden en vreugde, leven en dood, ... met elkaar verzoent.
De wil van God hield ook Franciscus bezig. De mens mag zich Gods wil niet toe-eigenen, lezen we in zijn tweede wijsheidsspreuk. Al het goede dat God doorheen de mens en zijn schepping bewerkstelligt, daar mag een mens niet prat op gaan. Dat is volgens Franciscus zelfs de oerzonde! Als we ons toe-eigenen wat van God is, dan eten we volgens Franciscus net zoals Adam en Eva van de boom van de kennis van het goed en het kwade.
De alomvattende, of al-wasi in het Arabisch, betekent ook uitgestrektheid. Als Gods kennis een zee was, schreef Al-Ghazali, dan zou die zee geen kusten hebben! Hij weet alles, niets ontgaat hem. Maar ook Gods goedheid, zijn zegen is wijds, enorm! Er komt nooit een einde aan wat voor God mogelijk is. Gods kennis en mogelijkheden zijn grenzeloos. Hij omhelst alles.
Ook voor Franciscus is God allesomvattend. Hij overstijgt alle grenzen, zelfs die van het goede en het kwade zoals wij het als mens ervaren. In God wordt alles één: in Hem is alles en iedereen ten diepste met elkaar verbonden. Vanuit deze diepe, broederlijke verbondenheid leefde Franciscus: het zette hem op weg naar de sultan. Het inspireerde Franciscus ook om het Zonnelied te schrijven waarin hij lijden en vreugde, leven en dood, ... met elkaar verzoent.
Wat betekent het voor jou dat God Almachtig is?
Heb jij God ooit als onweerstaanbaar ervaren?
Wat betekent Gods alomvattendheid voor jou?
Heb jij God ooit als onweerstaanbaar ervaren?
Wat betekent Gods alomvattendheid voor jou?